Название игры: # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Gauntlet

Gauntlet - заставка
Gauntlet - геймплей
Gauntlet - геймплей
Играть 128kb версию игры
Играть 48kb версию игры
Скачать игру ZX Spectrum - Gauntlet
Оцени игру 1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд

Описание игры

Еще один жанр игр на ZX Spectrum достоин упоминания – это лабиринты. Достаточно вспомнить такие шедевры, как Atic Atac или Sabre Wulf, чтобы понять, что «Спектрум» — это тот самый компьютер, где игры о лабиринтах получили широкое распространение и популярность. Одна из таких игр – “Gauntlet” или «Перчатка». Остается загадкой, почему эту игру так назвали создатели, возможно, речь идет о рыцарской перчатке, возможно о чем-то другом. Тем не менее – эта игра настоящий шедевр на ZX Spectrum.
Итак, игроку предстоит выбрать одно из персонажей, за которого предстоит пройти длинный лабиринт с огромным количеством уровней. Если в базовой версии игры всего лабиринт имеет всего восемь уровней, то благодаря различным дополнениям их количество возрастает до умопомрачительной сотни. Лабиринт наполнен всякой нечистью, а также полезными предметами, которые необходимо собирать. Последние пополняют энергию, либо помогают в поисках выхода. Например ключи, с помощью которых можно открывать, буквально, разрушать стены. Или колбы с магией. Магия позволяет одним нажатием клавиши уничтожить всех врагов на экране. На уровнях расположены и телепортаторы, позволяющие перемещаться между уровнями, продвигаясь к выходу из лабиринта.

 

Персонажи игры:

  • Thor (Тор) – воин. Он одет в одежды из толстой шкуры, которая поглощает до 20% повреждений. Его лук в два раза сильнее, чем удары топором. А боевой топор или молот способен уничтожать точки, где появляются монстры. Правда магия слаба, она повреждает большинство врагов, но не уничтожает места их возникновения.
  • Thyra (Тайра) – валькирия. Она вооружена щитом, поглощающим до трети повреждений, правда совсем не умеет стрелять. Зато ее меч уничтожает места возникновения монстров, а магия позволяет уничтожать и монстров, их места возникновения.
  • Merlin (Мерлин) – волшебник. С волшебником всё понятно – слабый, плохо вооруженный, один-на-один сражается плохо. Зато его магия самая сильная в игре, уничтожает и монстров, и точки их зарождения.
  • Questor (Квестор) – эльф. Эльфы как всегда – ни туда, ни сюда. Кожаная экипировка поглощает 10% повреждений, стреляет плохо, кинжал уничтожает только монстров и то не всех, а вот магия такая же по силе, как у волшебника.

В игре множество самых разных монстров, которые отличаются и силой, и количеством жизненной энергии, и оружием. Некоторые погибают от касания, других же и магией непросто уничтожить.

 

Монстры в игре:

  • Ghosts (призраки) — Их нужно просто избегать. Наносят урон касанием, после чего сами уничтожаются. Когда призрак один, он практически беззащитен. Но большими группами они могут нанести и большой урон. Лучше уничтожать издали с помощью лука.
  • Grunts (грюнты) – хрюкающие монстры. Они могут преследовать и наносить удары дубинками несколько раз. Проще всего их убить в ближнем бою, но можно попробовать застрелить из лука.
  • Demons (демоны) – демоны могут стрелять огненными шарами, а на близком расстоянии они кусаются. Естественно, что огненные шары наносят больше повреждений, чем укусы.
  • Lobbers (лобберы) – эти злые существа бросают в сторону игрока камни, которые могут перелететь даже стены и предметы. Лобберы быстро убегают, если попытаться их догнать. Поэтому лучший способ – уничтожать их с большого расстояния, либо загонять в угол и забивать мечом.
  • Sorcerers (колдуны) – особенностью этих существ является то, что они способны внезапно исчезать, когда вы пытаетесь их догнать или выпустили стрелу в их сторону. Уничтожить колдунов своими силами трудно, гораздо проще воспользоваться магией.
  • Death (смерть) – смерть забирает очень большое количество энергии. Повреждения могут достигать более 200 очков. Уничтожается смерть только магией.

Целью игры является прохождение всех лабиринтов. Попробуйте сделать это и остаться живыми и невредимыми!

Дополнительные материалы

Обложка кассеты с игрой Gauntlet
Рекламный флаер для игры Gauntlet
Рекламный флаер для игры Gauntlet
Карта для игры Gauntlet
Карта для игры Gauntlet
Карта для игры Gauntlet

Видео c игрой

Описание игры на другом языке

Gauntlet *TM

U.S. Gold Ltd., Units 2/3 Holford Way, Holford, Birmingham B6 7AX.
Telephone: 021 356 3388


THE HEROES

THOR the Warrior
ARMOUR: Tough skin - eliminates 20% of damage
SHOT POWER: Excellent - twice normal power
HAND TO HAND: Excellent - Battle axe - can destroy generators
MAGIC POWER: Poor - damages most monsters and no generators

THYRA the Valkyrie
ARMOUR: Shield - eliminates 30% of damage
SHOT POWER: Poor
HAND TO HAND: Good - Sword - can destroy generators
MAGIC POWER: Moderate - damages most monsters and generators

MERLIN the Wizard
ARMOUR: None
SHOT POWER: Good
HAND TO HAND: Poor - Bare hands - cannot destroy generators
MAGIC POWER: Excellent - destroys all monsters and generators

QUESTOR the Elf
ARMOUR: Leather - eliminates 10% of damage
SHOT POWER: Poor
HAND TO HAND: Moderate - Dagger - cannot destroy generators
MAGIC POWER: Very good - destroys almost all monsters and generators


THE VILLAINS

The monsters pour out of the generators which lie throughout the dungeons. Each
generator creates a specific type of monster ie. ghosts or demons. There are
three levels of generator, the strongest producing the toughest monsters. Shoot
the generators to destroy them. Monsters too, have three strengths, the most
powerful taking three hits to kill.

GHOSTS: Stay away from ghosts. They hit you only once and disappear. One hit
hurts a lot. Shoot ghosts, do not run into them!

GRUNTS: Grunts will run up to you and hit you with their clubs over and over.
Either move the joystick towards them to fight them hand-to-hand or shoot them.

DEMONS: Demons will try to shoot fireballs at you if they can, or if they are
too close they will bite you again and again. Fireballs hurt more than biting
does. Either move the joystick towards them to fight hand-to-hand or shoot them.

LOBBERS: Lobbers will try to lob rocks over walls and other things in the maze
to hit you. They will also try to run away from you. Try to shoot them or trap
them in a corner and fight them hand-to-hand.

SORCERERS: Sorcerers try to fool you by disappearing while moving. When they are
invisible, your shots will go through them. Either move the joystick towards
them to fight them hand-to-hand or shoot them.

DEATH: Death will drain health from you. He will take up to 200 points and then
die. The only way to kill Death is with magic. Don't even think about fighting
him hand-to-hand!


THE DUNGEONS

Around the dungeons are objects to collect and avoid:

POTIONS: Some potions can be shot although their effect is less powerful than
when they are collected and used.

SPECIAL POTIONS: These behave as normal potions when shot but endow the player
with special abilities if collected. These include:

EXTRA ARMOUR - increases protection
EXTRA MAGIC POWER - increases the effect of potions
EXTRA SHOT SPEED - increases missile speed
EXTRA SHOT POWER - increases damage inflicted by missiles
EXTRA FIGHT POWER - increases hand-to-hand combat ability
EXTRA PICKUP POWER - increases carrying ability from ten to fifteen times

FOOD: Plates of meat increase health by 100 and give a bonus of 100 score
points.

CIDER: Cider bottles can be shot and destroyed. When drunk this acts like food.

POISON CIDER: This can be shot. When drunk, takes one special power or a potion
and 100 health points!

KEYS: Score 100 points for collecting. Use keys to open doors.

TREASURE: Treasure chests cannot be shot but give 100 points when collected.

AMULET: This magic device confers limited invisibility on the wearer for a short
time.

WALLS: In general walls are impenetrable objects, but some walls crumble when
shot.

TRAPS: These glowing patterns on the floor make some walls disappear when
stepped on.

TRANSPORTERS: Glowing red discs on the floor, transport players to the nearest
visible transporter. If several transporters are the same distance away, then
one is chosen at random. There are ways to influence your direction. Can you
find them?

EXITS: These labelled holes lead down to the next level or to the one specified.

Treasure rooms appear randomly and the player has a fixed time to collect as
many valuables as possible within a time limit. There is no score unless the
player escapes.

In general players are immune to the other player's shots but in some areas of
the dungeon, missiles can stun or injure fellow players.

If players do not fight for about half a minute, the locked doors will
disappear, freeing all of the monsters. Eventually, if players still avoid
combat then all the walls will turn into exits!


BASIC INSTRUCTIONS

Choose a one or two player game and the character you want to portray by
pointing the gauntlet and pressing the fire button when asked to do so. New
players can enter the game whenever they like by pressing the fire button. If a
two player game had not been selected at the start, the computer will choose a
random character for the new player to use.

How long you last depends upon your health. Health is lost by contact with the
monsters and as time elapses. It can be regained by picking up the food which
can be found in the maze. Be careful, some food can be destroyed by your shots
and some may be poisoned.

The object of the game is to survive the monsters' attacks for as long as
possible while competing for food, treasure and magic potions. You must also
search the maze to find the exit to the next level.


HINTS

* Hold the fire button to shoot.
* Release the fire button to move.
* Shoot monster generators to destroy them.
* Move toward monsters to fight hand-to-hand.
* Hand-to-hand combat scores more points.
* Food increases health by 100 points.
* Poisoned food looks a little different to normal food.
* Treasure is worth 100 points.
* Playing as a team will give you the best chance of survival.
* Stay away from death unless you have a magic potion.
* Co-operate in Treasure Rooms.


GAUNTLET - THE DEEPER DUNGEONS

In early 1987, U.S. Gold will release an expansion cassette for Gauntlet
containing hundreds of new levels and treasure rooms. You have the chance to
have your own maze included on this tape!

Follow the instructions below when drawing out your maze and post it to:

U.S. GOLD, Units 2/3 Holford Way, Birmingham B6 7AX

The lucky few chosen will receive Gauntlet Tee shirts and a free copy of the
expansion tape or disk!


Instructions

1. The Gauntlet universe is a grid of 32 by 32 blocks.
2. The Players' window scrolls so that only 16 blocks wide by 10 tall are
visible at any time.
3. There must be only one start and at least one exit.
4. The top row of blocks must always be occupied and any other block may be
any one of the following: Floor, wall, destructible wall, trap wall, door,
start, exit, treasure, destructible food, non-destructible food, poisonous
food, destructible potion, non-destructible potion, invisibility, key,
trap, transporter, ghost, grunt, demon, lobber, sorcerer, death or
generator.

In addition to the above, there are other special features which can be enabled.
These include:

1. Stun: Players' shots stun other players.
2. Hurt: Players' shots hurt other players.
3. Pick an Exit: When the players enter this level, only one of the exits
will be placed in the level. The others will become floor.
4. Vertical scroll: Normally the screen stops scrolling vertically at the top
and bottom of a level. Selecting this option would prevent this and allow
the players to see what is on the opposite side.
5. Horizontal scroll: This is similar to Vertical scroll except that this is
for horizontal scrolling.

Use the symbols below when making your map:

Key to Symbols

Floor: blank Destructible Food: DF
Wall: ** Non-destructible Food: NF
Destructible Wall: *3 Poisoned Food: PF
Trap Wall: *T Destructible Potion: DB
Horizontal Door: -- Non-destructible Potion: NB
Vertical Door: Invisibility Amulet: IN
Start: ST Key: KY
Exit: E1 Trap: TP
Treasure: $$ Transporter: TR
GHOSTS; GRUNTS;
Ghost, Strong: G3 Grunts, Strong: R3
Ghost, Medium: G2 Grunts, Medium: R2
Ghost, Weak: G1 Grunts, Weak: R1
Generator, Strong (coffin): C3 Generator, Strong (lair): L3
Generator, Medium (coffin): C2 Generator, Medium (lair): L2
Generator, Weak (coffin): C1 Generator, Weak (lair): L1
DEMONS; LOBBERS;
Demon, Strong: D3 Lobbers, Strong: B3
Demon, Medium: D2 Lobbers, Medium: B2
Demon, Weak: D1 Lobbers, Weak: B1
Generator, Strong (hole): H3 Generator, Strong: N3
Generator, Medium (hole): H2 Generator, Medium: N2
Generator, Weak (hole): H1 Generator, Weak: N1
SORCERERS;
Sorcerer, Strong: Z3 Generator, Medium (castle): T2
Sorcerer, Medium: Z2 Generator, Weak (castle): T1
Sorcerer, Weak: Z1 Mr. Death: DT
Generator, Strong (castle): T3

Example Map - level 4:

****************************************************************
** C2$$ $$
** C1$$ C3 DF
** ************************************************ **
** $$** C3 ** **
** L3** DF C3 ** **
** ** C3 ** **DF$$
** ** $$************************************$$$$** **
** ** L3** ** ** **
** ** ** ** ** **
**L3 **L3 ** ******************** ** ** **C3
** ** ** **KY DB**L1 ** ** **
** ** L3** ** ** ** ** **
**$$$$** ** ** ** ** ** **
** ** **L2 ** ** ** ** ** C2
** ** ** ** ** ** ** **
** L3** ** ** ST ** ** ** ******
** ** ** ** ** ** ** ** E8
** ** ** ** ** ** ** **C3
** ** ** ** ||R1 ** ** **
** ** ** ** ||R1 ** ** **
** ** ** ** ||R1 **C3 ** L1**
** ** ** **R1 R1 ||R1 **$$ ** ** $$
** ** ** **************************** ** ** C2
** ** ** C2 **L1 **
** ** ** **$$ **
** ** ****************************************** **
** ** $$L2 $$L2 **
**L3 ** **
** ******************************************************$$$$
** C1 L3
**E1 L3 C2


GAUNTLET - Loading Instructions

Spectrum Cassette Type LOAD"" and press ENTER. Press PLAY on your
cassette recorder.

For game control, details will appear on the screen.
__________________________________________________________________________

*TM & 1985 by Atari Games. All rights reserved. Licensed to U.S. Gold Ltd.,
Units 2/3 Holford Way, Holford, Birmingham B6 7AX. Tel: 021 356 3388.

Copyright subsists on this programme. Unauthorised broadcasting, diffusion,
public performance, copying or re-recording, hiring, leasing, renting and
selling under any exchange or repurchase scheme in any manner is prohibited.