Hyper Sports
Описание игры
Спортивные игры были всегда привлекательны, будь то примитивный, но ставшей классикой, Pong, или современная игра FIFA 2016 на игровую приставку Sony PlayStation 4. И дело тут даже не в графике, а в азарте спортивных соревнований. Вот почему спортивные игры распространены и на ZX Spectrum, не смотря на все его технические ограничения. Какие только компании не выпускали игры про футбол и баскетбол, теннис и плавание. Вот и Imagine Software, воспользовавшись наработками японской Konami, выпустила на «Спектрум» прекрасную игру Hyper Sports.
Hyper Sports – это спортивный симулятор многоборья. Подборка состязаний весьма неординарна: заплыв на 50 метров, стрельба по тарелочкам, акробатический прыжок, стрельба из лука и подъем тяжестей. Игроку предстоит попробовать себя во всех этих видах спорта. Целью каждого этапа соревнований является набор необходимого количества очков, которое отображается в окошечке Qualify – квалификация. Только если нужное количество очков набрано, игрока допустят до следующих соревнований. Иначе игре конец – Game Over. Сам геймплей очень прост: перед началом игры нужно выбрать управление: вправо, влево и «огонь», а в процессе самой игры как можно чаще нажимать влево-вправо, и в нужный момент «огонь». Нажимая влево-вправо, игрок или разгоняется, или развивает силу при подъеме тяжести. «Огонь» позволяет сделать вдох, что очень важно в соревнованиях по плаванию (когда появляется табличка “Breath” – «вдох»). Также «огонь» нужно нажимать, чтобы выполнить прыжок или непосредственно выстрел из ружья по тарелочкам или из лука.
Советы
- в состязаниях по плаванию важно хорошо стартовать, сразу после выстрела стартового пистолета, а затем, не снижая темпа, нажимать влево и вправо. Давить «огонь» нужно как можно скорее после появления таблички «вдох», иначе игровой персонаж задохнется. Раньше времени нажимать тоже не надо – вместо того, чтобы плыть, игрок остановится и начнет судорожно дышать;
- в стрельбе по тарелочкам важно вовремя нажимать влево или вправо – выстрелить в левую рамку или в правую, чтобы попасть по тарелке. При этом в результате серии метких попаданий рамочка увеличивается, а значит, растет точность;
- в акробатическом прыжке нужно вовремя оттолкнуться от трамплина, а затем от козла, чтобы прыгнуть как можно дальше. Разогнаться в этом упражнении очень просто;
- в стрельбе из лука важно учитывать скорость ветра. Ветер сбивает стрелу с курса. Также нужно правильно задать угол подъема лука, примерно 4,75 градуса – тогда стрела полетит точно в цель;
- состязания по подъему тяжестей – здесь важно правильно выбрать вес перед попыткой.
В целом Hyper Sports – чрезвычайно примечательная игра на ZX Spectrum, которая нашла свое продолжение и на консолях, например Nes/Dendy.
Описание игры на другом языке
Its program code, graphic representation, and artwork - are the copyright
of Ocean Software Limited and may not be reproduced, stored, hired or
broadcast in any form whatsoever without the written permission of O.S.L.
All rights reserved worldwide. The program runs on the ZX Spectrum and ZX
Spectrum +. Hyper Sports simulates six hyper-sporting events.
LOADING
Position the cassette in your tape recorder with the printed side upwards
and make sure that it is rewound to the begining. Ensure that the
connection lead goes from the EAR socket on the recorder to the EAR socket
on the Spectrum and that the MIC socket is disconnected.
Type LOAD ""
is obtained by pressing SYMBOL SHIFT and the P key simultaneously. For
further instructions consult chapter 6 of your manual. Now press PLAY on
the recorder. The screen message should appear and the game will load
automatically. If this does not happen try adjusting the volume and tone
control up until loading takes place.
CONTROLS
Keyboard - redefinable
Joystick - most types of interface
Note: In the case of any difficulty experienced in joystick control the
last defined keyboard controls may be used at any time during play, even if
joystick has been selected.
PLAYING
Pit your skills and agility against the computer and the clock - in order
to progress to the next event you must qualify (ie achieve game - scoring
hints are as follows and we would be interested to hear from any player
with high marks (100,000 and up is good).
SWIMMING
Wait for the starting gun - racing dive into the pool (by pressing the
fire button). Your swimming speed is determined by continous left/right
controls, but remember in order to swim you must breath so wait for the
button. If you breathe at the wrong time you'll swallow water and if you
forget to breathe you'll gradually slow and stop.
Your opponents have different swimming skills and are controlled by the
computer if you can beat them all you're on the way to becoming a true
champion.
SKEET SHOOTING
Computer controlled sights home in on the skeet and marksmanship depends on
fast reaction on the left/right controls. Good shooting gives bonus skeets
with higher points but as your shooting improves the rate hots up! Good
shooting.
LONG HORSE
Now test your abilit as a gymnast - press the fire button to run the
springboard, then again when you're on it - Now when you reach the hand
stand position press it again to launch into the Somersaults (these are
controlled by the left/right movemement). The total score is made up of the
distance you get up the springboard, the length of time on the horse, the
number of Spins you can achieve and the perfection of your landing. Like
the real event you must perform well right through for maximum marks!
ARCHERY
The target moves accross your field of vision and you must judge wind speed
and the angle of your shot to hit bullseye. First press the fire button to
wind speed/direction, then press fire again to shoot one of your eight
arrows at the passing target. (Keeping the fire button pressed indicates
the height of the arrow. Hint:- try to get as close to a 5 angle as
possible.
TRIPLE JUMP
Co-ordination is the key to success in this event, use left/right controls
to gain the maximum approach speed - and press the fire button as close to
the take off line as possible. For each part of the jump keep the fire
button pressed to increase the angle of the trajectory and release as close
to 45 as possible. Your score is a combination of the correct speed, angle
and distance.
WEIGHT LIFTING
Now for the final test - a test of strength and stamina. Select the weight,
type and then use the LEFT/RIGHT controls to increase the weight lifter's
power. Press the fire button when STRONGMAN flashes to give the
"Powerlift". Continue with power until all three judges acknowledge the
feat. Your points score is based on weight.
Congratulations you've completed all the events now check your score and
see if you can do better next time - Good luck.
(c) Imagine Software (1984) Limited